A BETTER AIRPORT IS COMING TO LIFE_UM AEROPORTO A GANHAR VIDA

As the main Portuguese touristic airport, Faro Airport has had, since its opening in 1965, a crucial role in the economic development of the south of the country and in particular the Algarve.

Today, with about 6 million passengers a year – of which around 93% are tourist visiting the region (inbound) – Faro Airport serves the main tourism centers in the south of Portugal and Spain processing a flow of traffic with pronounced seasonal peaks.

Faro Airport follows a pro-active strategy for the development of traffic, at the same time adjusting its infrastructure and services to the needs of airlines and passengers, maintaining high levels of security and appropriate levels of service quality.

The creation of the new terminal in 1989, the expansion and modernization of the infrastructure in 2001 and many other improvements were crucial in order to ensure that the capacity of Faro Airport has always to keep up with the changes and the development of the region.

But the Algarve is no longer the same. Tourism has changed and with this change, new challenges have arrived.

THE ALGARVE NEEDS AND WILL HAVE AN IMPROVED AIRPORT

On July 10th, Faro Airport celebrated its 50th anniversary. On this day the project contract for the expansion and remodeling of the terminal was signed.

The work, carried out by Mota-Engil, will start next October and the value of the project is 32.8 million euros. Work is expected to be completed in March 2017.

Some of the objectives of the works now being started, include responding to the change in the type of traffic, creating more operating areas and more public areas, and revitalizing and expanding the retail area (the terminal area will go from 81,200 m2 to 93,120 m2), increasing operating security, modernizing the image of the terminal, and reformulating the integration with land accessibilities.

New developments – next steps

Terminal Expansion Areas (11,920 m2)

Airside expansion

  • Baggage Claim Area and Arrivals Baggage Terminal;
  • Retail and food court commercial areas;
  • Passport control areas for arrivals and departures.

Landside expansion

  • public atrium of departures and arrivals along the entire north front of the building (6.324 m2);
  • New retail and food court commercial areas;
  • New security control area;

Increased Capacity

With this expansion and remodeling, Faro Airport will also display an increased capacity both in the number of aircraft movements per hour and in passenger processing, as shown in the following chart:

  Present Future
Runway 24 atm/h 30 atm/h
Pax flow (each way) 2400 pax/h 3000 pax/h

Follow all the developments of our expansion plan at https://planodedesenvolvimentofao.wordpress.com/

We apologise for any inconvenience and appreciate your understanding for the works in progress.

um aeroporto a ganhar vida

Sendo o principal aeroporto turístico português, o Aeroporto de Faro tem tido, desde a sua inauguração em 1965, um papel determinante no desenvolvimento económico do sul do país e do Algarve em particular.

Today, with about 6 million passengers a year – of which around 93% are tourist visiting the region (inbound) – Faro Airport serves the main tourism centers in the south of Portugal and Spain processing a flow of traffic with pronounced seasonal peaks.

Hoje, com mais de 6 milhões de passageiros anuais – dos quais cerca de 93% são turistas em visita à região (inbound) – o Aeroporto de Faro serve os principais pólos de turismo do sul de Portugal e Espanha, responde a um fluxo de tráfego com picos sazonais acentuados.

O Aeroporto de Faro segue uma estratégia pró-ativa de desenvolvimento do tráfego aéreo a par da adequação da sua infraestrutura e serviços às necessidades das companhias aéreas e dos passageiros, mantendo levados padrões de segurança e níveis adequados de qualidade de serviço.

A criação da nova aerogare em 1989, a ampliação e modernização da infraestrutura em 2001 e a sua melhoria contínua, foram decisivas para garantir uma resposta adequada, atenta às novas configurações do turismo, contribuindo assim decisivamente para o desenvolvimento da região do Algarve.

O Algarve já não é o mesmo. O Turismo mudou e com essa mudança chegaram novos desafios.

O Algarve precise e vai ter um aeroporto melhor

No dia 10 de Julho, data em que o Aeroporto de Faro festejou o seu 50º aniversário, foi assinado o contrato da empreitada de ampliação e remodelação da aerogare.

O início das obras, a cargo da Mota Engil será em Outubro próximo e a empreitada terá um valor de 32.8 milhões de euros. Prevê-se que as obras estejam concluídas em Março de 2017.

Entre os objetivos desta obra, que agora se lança, estão a resposta à alteração da tipologia de tráfego, a criação de mais áreas operacionais e de mais área pública, bem como a revitalização e ampliação da área de retalho (a área da aerogare passará de 81.200 m2 para 93.120 m2), o incremento de segurança operacional, a modernização da imagem do terminal e a reformulação da integração com as acessibilidades terrestres.

Novos desenvolvimentos – próximos passos

Áreas de Ampliação da Aerogare (11.920 m2):

Expansão Lado Ar

  • Sala de Recolha de Bagagens e Terminal de Bagagens de Chegadas;
  • Áreas Comerciais de Retalho e Restauração
  • Controlo de Passaportes de Chegadas e Partidas

Expansão Lado Terra

  • átrio público de partidas e chegadas ao longo de toda a frente norte do edifício
  • novas áreas comerciais de retalho e restauração
  • nova área de controlo de segurança

Aumento de capacidade

Com esta ampliação e remodelação, o Aeroporto de Faro também vai apresentar um aumento de capacidade tanto no número de movimentos de aeronaves por hora, como no processamento de passageiros, tal como se pode ver no quadro abaixo:

  Presente Futuro
Pista 24 atm/h 30 atm/h
Fluxo de passageiros (em cada sentido) 2400 pax/h 3000 pax/h

Acompanhe os desenvolvimentos em:

https://planodedesenvolvimentofao.wordpress.com/

Pedimos desculpa pelo incómodo e apelamos à vossa melhor compreensão para os trabalhos em curso.

PDF PT_ 13×20 PDF EN_ 13×20

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s